بند گردن آویز

   بند گردن آویز یک تکه

   بند گردن آویز دو تکه

   بند گردن آویز سه تکه

   بند مدال

   چاپ ربان

چاپ روی لیوان

   چاپ روی لیوان سرامیکی

   چاپ روی لیوان دسته قلبی

   چاپ روی لیوان حرارتی

   چاپ روی لیوان سفالی

   چاپ روی لیوان شیشه ای

   چاپ روی زیر لیوانی

نحوه انتخاب و خرید پارچه برای چاپ

در این مقاله میخوانیم:

پیش از آن که اقدام به چاپ روی پارچه نمایید، بهتر است در مورد انواع پارچه شناخت کافی را داشته باشید. بررسی انواع پارچه ها قبل از چاپ به این دلیل مهم است که به صورت کلی هر پارچه ای دارای بافت و جنس متفاوتی است و از همین رو ممکن است برخی از پارچه ها برای برخی دیگر از کاربردها مفید نباشند. انتخاب و خرید پارچه برای چاپ بر روی آن را در ادامه بررسی کرده ایم.

از پارچه های مختلف در کارهای متنوعی استفاده می شود، بنابراین می توان انتظار داشت پارچه هایی که برای لباس فرم افراد در مکان های بارانی استفاده می شود با پارچه های کلاه افراد در مناطق آفتابی تفاوت خواهد داشت و به طبع چاپ طرح بر روی آن‌ها نیز به روش متفاوتی صورت می گیرد.

در ادامه این راهنما قصد داریم انواع پارچه ها را مورد بررسی قرار دهیم و با روش های چاپ طرح بر روی آن‌ها نیز بیشتر آشنا شویم. همراه ما باشید تا دسته بندی های مختلف پارچه ها را مورد بررسی قرار دهیم.

انتخاب و خرید پارچه برای چاپ
انتخاب و خرید پارچه برای چاپ

بررسی انواع پارچه های قابل چاپ

به صورت کلی می توان انواع پارچه ها را به سه دسته مصنوعی، طبیعی و ترکیبی از مصنوعی و طبیعی دسته بندی کرد. در صورتی که قصد خرید پارچه برای چاپ را دارید باید بدانید که شما می توانید از هر نوع پارچه ای برای چاپ استفاده کنید، با این حال توجه به خصوصیات پارچه از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

پارچه‌های طبیعی

پارچه های طبیعی از جمله قدیمی ترین انواع پارچه ها هستند که امروزه نیز کاربرد بسیاری دارند. پارچه های طبیعی مانند پارچه های پنبه ای و پشمی از طبیعت گرفته می شوند و هیچ‌گونه تغییرات مصنوعی در آن‌ها صورت نمی گیرد. به طور کلی منشأ پارچه های طبیعی معمولاً گیاهان و حیوانات هستند و پس از استخراج الیاف از طبیعی اقدامات بافت و ریسندگی بر روی آن‌ها انجام می شود تا به پارچه تبدیل شوند.

پارچه‌ های مصنوعی

پارچه های مصنوعی ساخته دست انسان هستند. امروزه کیفیت پارچه های مصنوعی به نسبت گذشته بالاتر رفته است و از همین رو در برخی مواقع گاها تشخیص پارچه های مصنوعی از پارچه های طبیعی ممکن است دشوار باشد.

همچنین برخی از پارچه های مصنوعی دارای قابلیت نفوذ ناپذیری هستند و همین مزیت باعث شده تا به انتخاب خوبی در صنعت چاپ تبدیل شوند. این دست از پارچه ها امروزه به صورت متداول مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل دارا بودن مزایایی مانند کشش و غیر قابل نفوذ بودن، در زمینه های مختلفی مانند لباس ورزش و کار به کار می روند. استات، اکریلیک، نایلون، پلی‌استر، ریون و ویسکوز از جمله پارچه های مصنوعی به شمار می آیند.

انواع تکنیک های چاپ بر روی پارچه های مختلف

از تکنیک های چاپ متنوعی برای چاپ بر روی پارچه استفاده می شود، از آنجا که بافت و الیاف پارچه ها با یکدیگر متفاوت است، این تکنیک ها برای هر پارچه متفاوت خواهد بود با این حال با توجه به پیشرفته صنعت چاپ، امکان چاپ بر روی هر پارچه ای فراهم می باشد.

آشنایی به نوع و ماهیت پارچه و کاربردی که مد نظر دارید، تعیین کننده روش چاپ بر روی نوع پارچه مورد نظر شما خواهد بود. در صورتی که علاقه‌مند به چاپ طرح بر روی پارچه باشید، می توانید انتخاب روش چاپ را به متخصصین این صنعت بسپارید تا آن‌ها روشی مناسب را با توجه به تجربیات و دانش روز دنیا انتخاب نمایند و در نهایت فرآیند چاپ با کیفیت و ماندگاری بالا صورت بگیرد.

پارچه‌ های پنبه ‌ای

روش های چاپ متنوعی برای چاپ روی پارچه های پنبه ای مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال چاپ سیلک و چاپ مستقیم (DTG) از پر کاربردترین روش های چاپ بر روی پارچه های پنبه ای هستند.

چاپ سیلک به روشی گفته می شود که جوهر توسط یک قاب و شابلون بر روی پارچه مورد نظر انتقال می یابد؛ در این روش جوهر باید از پارچه عبور کند و از همین رو به دلیل این که پنبه یک پارچه طبیعی است و نفوذپذیری بالایی دارد، انتخاب مناسبی برای این روش چاپ خواهد بود.

چاپ DTG نیز به نوعی از چاپ گفته می شود که تصویر مورد نظر شما مانند یک پرینتر بر روی پارچه چاپ می شود. در این روش چاپ، طرح مورد نظر در کمترین زمان بر روی پارچه انتقال پیدا می کند و یک انتخاب خوب برای چاپ روی پارچه های طبیعی و پنبه ای به شمار می آید. چاپ روی پوشام پنبه ای معمولاً به سه روش صورت می گیرد که شامل چاپ لیبلی، چاپ با دستگاه کارتر و چاپ دیجیتالی می باشند.

پارچه‌ های کتان و پلی استر

پارچه های کتان نیز از جمله پارچه های پر کاربرد در صنایع مختلف به شمار می روند، از پارچه های کتان هم برای پوشاک و هم برای مصارف دیگری استفاده می شود. این پارچه نیز دارای قابلیت نفوذپذیری است و یک انتخاب خوب برای استفاده در صنعت چاپ می باشد.

پارچه های پلی استر نیز از جمله پارچه های مصنوعی پر کاربرد در صنعت هستند. استفاده از روش های چاپ سابلیمیشن و انتقالی برای چاپ روی پارچه های پلی استر مناسب خواهد بود.

چاپ انتقالی به روشی گفته می شود که فرآیند انتقال تصویر با استفاده از گرما صورت می گیرد، البته این شیوه چاپ تقریباً برای هر نوع پارچه ای می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، با این حال استفاده از این شیوه برای پارچه های مصنوعی بسیار پر کاربرد می باشد.

در چاپ سابلیمیشن نیز فرآیند چاپ با تغییر حالت رنگ‌دانه ها از حالت جامد به حالت گاز صورت می گیرد و به این صورت تصویر مورد نظر شما بر روی پارچه چاپ می شود. استفاده از این روش بیشتر برای پارچه های پلی استر و مصنوعی کاربرد دارد و به صورت کلی برای همه انواع پارچه ها نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت.

پارچه‌ های ابریشمی و مخمل

پارچه های ابریشمی نیز از انواع دیگر پارچه ها می باشند که دارای سطحی هموار و صاف بوده و برای چاپ طرح بر روی این پارچه ها به صورت کلی از چاپ سیلک استفاده می شود.

به صورت کلی، الیاف طبیعی ابریشم، جوهر را به صورت یکسان در همه بخش ها به خود جذب می کنند و به این صورت فرآیند انتقال طرح صورت می گیرد. در نظر داشته باشید هر چه پارچه نازک تر باشد میزان جذب جوهر آن نیز کاهش می یابد.

تصویری که بر روی پارچه های ابریشم چاپ می کنید از دقت و ظرافت بالایی برخوردار است و زیبایی بسیاری خواهد داشت. پارچه مخمل نیز یکی از انواع پارچه های مجلل شناخته می شود که دارای انواع مختلفی مانند مخمل مرمر، مخمل براق و مخمل ولور می باشد. جنس پارچه مخمل مانند پارچه ابریشم نیست و در نوع بافت تفاوت هایی دارند.

روش های چاپ بر روی پارچه های مخمل متنوع می باشد و بسته به ضخامت پارچه و عوامل دیگر، مناسب ترین روش چاپ انتخاب خواهد شد.

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *