بند گردن آویز

   بند گردن آویز یک تکه

   بند گردن آویز دو تکه

   بند گردن آویز سه تکه

   بند مدال

   چاپ ربان

چاپ روی لیوان

   چاپ روی لیوان سرامیکی

   چاپ روی لیوان دسته قلبی

   چاپ روی لیوان حرارتی

   چاپ روی لیوان سفالی

   چاپ روی لیوان شیشه ای

   چاپ روی زیر لیوانی

نحوه چاپ سیلک روی پارچه

در این مقاله میخوانیم:

همانطور که میدانید؛ چاپ سیلک یکی از روش های کارآمد و مورد استفاده در چاپ روی پارچه است؛ در این روش از دستگاه های خاص و دیجیتال استفاده میشود؛ با توجه به جذاب بودن این روش چاپ بسیاری از افراد دوست دارند؛ روش انجام چاپ روی پارچه را بیاموزند؛ به همین دلیل تصمیم گرفته ایم در ادامه در ارتباط با نحوه انجام چاپ سیلک و مراحل ان با یک دیگر صحبت کنیم؛ پس اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید روند انجام چاپ سیلک را بیاموزید؛ تا پایان این مطلب همراه ما در چاپی نیک باشید.

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک چیست؟

لازم میدانیم؛ پیش از شروع ارائه عبارتی در ارتباط با مراحل انجام چاپ سیلک؛ یک تعریف کلی در ارتباط با چاپ سیلک داشته باشیم؛ باید بگوییم چاپ سیلک یک فرآیند چاپ روی پارچه هست که به وسیله آن تصویر مورد نظر بر روی یک سطح مشخص به کمک توری، جوهر و پارو چاپ میشوند؛ خوب است بدانید در اکثر موارد چاپ سیلک بر روی کاغذ یا پارچه انجام میشود؛ این درحالی است که امکان انجام چاپ سیلک بر روی چوب، فلز، پلاستیک و حتی شیشه هم وجود دارد.

در روند انجام چاپ سیلک، مراحل کلی یکسان خواهد بود اما برخی موارد مثل روش هایی که به وسیله ان ها شابلون طراحی میشود متفاوت باشد.
خوب است ذکر کنیم که تهیه شابلون برای انجام چاپ سیلک روی پارچه به سه روش امکان پذیر هست؛ روش اول استفاده از رزین یا برخی مواد پوشاننده برای پوشاندن آن سطح از طرح مورد نظر بر روی توری که به وسیله آن چاپ انجام میشود؛ روش دوم پوشاندن توری به وسیله یک سری مواد خاص هست و روش سوم ساخت شابلون به وسیله پوشاندن توری به کمک یک سری مواد مانند لاک یا چسب هست.

 

مراحل انجام چاپ سیلک

مراحل انجام چاپ سیلک

در قسمت قبل سعی کردیم؛ شما را برای بار دیگر و با زبانی متفاوت با چاپ سیلک آشنا کنیم؛ اما در این جا نوبت به صحبت در ارتباط با نحوه انجام چاپ سیلک و مراحل آن میرسد.

همانطور که در قسمت قبل هم به این مسئله اشاره کردیم؛ روند انجام چاپ سیلک روی پارچه یک روند یکسان و از پیش تعیین شده است؛ این درحالی است که در روش های مختلف انجام چاپ سیلک روی پارچه ممکن است تفاوت هایی جزئی در چاپ پارچه اتفاق بیوفتد؛ اما باز هم باتوجه به این مسئله که قصد داریم در این مقاله نحوه انجام چاپ سیلک را با جزئیات کامل برای شما ذکر کنیم؛ در این جا یکی از محبوب ترین و معروف ترین روش های انجام چاپ سیلک اسکرین را انتخاب کرده و نحوه انجام چاپ سیلک را به این روش برای شما توضیح میدهیم.

روش مورد نظر روشی است که در ان با کمک یک سری امولسیون که به نور حساس هستند؛ چاپ سیلک بر روی پارچه صورت میپذیرد؛ این روش روشی است که امروزه در اکثر چاپخانه های مدرن و با کیفیت از آن استفاده میشود و چاپ به وسیله آن بسیار مطلوب است و مورد رضایت مشتریان واقع خواهد شد.

مرحله اول چاپ سیلک روی پارچه

در اولین مرحله از آموزش چاپ سیلک روی پارچه ، باید در ارتباط با اجرای طرحی که قرار است بر روی پارچه چاپ شود صحبت کنیم؛ خوب است بدانید در این مرحله طرح انتخاب میشود وبر روی کاغذ کالکی که قابلیت انتقال نور داشته باشد به شکلی سیاه و سفید پرینت میشود و این پرینت نهایی برای ساخت شابلون مورد استفاده قرار میگیرد.

مرحله دوم چاپ سیلک روی پارچه

در این مرحله از آموزش نحوه چاپ سیلک، با توجه به طرحی که در مرحله قبل به انتخاب آن پرداختیم و پیچیدگی آن توری مناسب برای انجام چاپ سیلک انتخاب میشود و سپس توری انتخاب شده با توجه به طرح به وسیله آن امولسیونی که از آن در قسمت های قبلی صحبت کردیم پوشانده میشود؛ پس از این قسمت توری در مقابل نور خورشید قرار میگیرد؛ به این ترتیب چون قسمت های مورد نظر توری که با امولسیون پوشیده شده اند به نور حساس هستند بسیار سفت و سخت میشوند و به این ترتسب در این قسمت شابلون ما برای انجام چاپ سیلک روی پارچه آماده خواهد شد.

مرحله سوم چاپ سیلک روی پارچه

در این مرحله از مراحل آموزش چاپ سیلک باید بدانید که طرح مورد نظر با دقت کامل روی شابلونی که در قسمت قبل آن را ساختیم چسبانده میشود و برای بار دوم در معرض نور خورشید قرار میگیرد؛ به این ترتیب امولسیونی که به نور خورشید حساس است برای بار دوم بیشتر سفت و سخت میشود.

کاردیگری که در این مرحله برای چاپ سیلک روی پارچه انجام میشود؛ انتخاب رنگ برای انجام چاپ است؛ اگر طرح مورد نظر انتخابی یک رنگ بیشتر نداشته باشد؛ کار آسان است اما درصورت داشتن بیش از یک رنگ برای هر رنگ یک شابلون به همان روشی که در قسمت های قبلی به آموزش آن پرداختیم ساخته میشود زیرا اینکار کاملا ضروری است؛ خوب است بدانید با توجه به این مسئله که ساخت شابلون های شبیه به هم کار آسانی نیست بایستی دقت، تجربه و مهارت زیادی در ساخت شابلون داشته باشد؛ تا بتوانید به آسانی ازاین مزحله عبور کنید.

مرحله چهارم چاپ سیلک روی پارچه

دراین مرحله از چاپ سیلک روی پارچه آن قسمت هایی از شابلون که توسط طرح پوششی برای ان ها ایجاد نشده بود و به شکل امولسیون های سفت و سخت درنیاموده بود توسط آب شست وشو داده میشوند؛ در این مرحله نیز باید دقت زیادی به خرج داده شود تا چاپ سیلک روی پارچه به درستی و به شکلی دقیق صورت بپذیرد؛ زیذرا اگر فرد به طور کافی دقت و مهارت نداشته باشد ممکن است ماهمواری ها و پستی بلندی هایی نیز در سطح چاپ اتفاق بیوفتد که باعث شود زیبایی مورد نظر ما در پایان مراحل چاپ اتفاق نیوفتند؛ وقتی توری شسته شده کاملا خشک شد شابلون ما آماده پذیرش جوهر و اتفاق افتادن چاپ خواهد بود.

 

مرحله پنجم چاپ سیلک روی پارچه

در این مرحله از انجام چاپ سیلک روی پارچه، به قسمت های نهایی کار نزدیک میشویم و بایستی پارچه یا هر سطح دیگری که قرار است چاپ روی انجام شود آماده باشد( در این جا صرفا در ارتباط با پارچه صحبت خواهیم کرد) باید پارچه ای که قرار است روی ان چاپ انجام شود؛ به صورت کاملا صاف بدون هیچ گونه پست و بلندی روی یک سطح قرار بگیرد؛ پس از این که پارچه با شرایطی که ذکر شد روی می یا هر سطح صاف دیگری قرار گرفت باید به وسیله پرس جوهر یا رنگ به پارچه منتقل شود؛ برای این کار روش های انجام پرس متفاوتی وجود دارد؛ که از جمله آن ها میتوان به پرس دستی و اتوماتیک اشاره کرد که پرس های اتوماتیک امروزه به تازگی روانه بازار شده اند؛ البته خوب است بدانید؛ دستگاه های چاپی که امروزه از ان ها استفاده میشود دارای چاپ گردان هستند به همین دلیل نیازی نیست که ازپرس هاس دستی یا اتوماتیک استفاده شود و میتوان به وسیله آن ها به صورت همزمان تعداد بسیار زیادی شابلون را چاپ کرد.

مرحله ششم چاپ سیلک روی پارچه

در این مرحله با یک فشار نسبتا زیادی جوهر به سطح پارچه مورد نظر وارد میشود؛ روند انجام این مرحله از نحوه چاپ سیلک روی پارچه ، سطح مورد نظری که قرار است چاپ روی آن انجام شود در قسمت زیر شابلون قرار داده میشود و سپس جوهر بر روی ان ریخته میشو؛ البته با ریخته شدن جوهر، فرآبند انجام چاپ کاملا نمیشود و بایستی یک سری پارو ها روی شابلون کشیده شود تا جوهر از شابلون رد شود و بر روی سطح قبل چاپ قرا گیرد.

خوب است بدانید در پایان انجام چاپ میتوان به وسیله یک سری محلول های شست و شوی خاص امولسیون های سفت و سخت را شست و شو داد و دوباره از توری ها برای انجام چاپ های دیگر استفاده کرد.

مرحله هفتم: چاپ سیلک روی پارچه

در این مرحله که اخرین مرحله از انجام چاپ سیلک محسوب میشود؛ پارچه مورد نظر به وسیله دستگاه های خاصی خشک میشود و اگر آلودگی یا آلاینده خاصی نیز روی آن وجود داشته باشد از بین میرود و کاملا پاک میشود؛ محصولات چاپ شده توسط چاپخانه ها در این مرحله یک بازبینی نهایی نیز میشوند و برای مشتریان فرستاده میشوند.

مرحله هشتم: فرآیند فشرده سازی در چاپ سیلک

در قسمت قبلی به ذکر این مسئله پرداختیم که در مرحله فشرده سازی از دستگاه های پرس استفاده میشود؛ در این مرحله تصمیم داریم؛ در ارتباط با این دستگاه های پرس نیز اطلاعاتی را دراختیار شما قرا دهیم.
خوب است بدانید دستگاه های پرس مورد استفاده در فرآیند چاپ سیلک به سه دسته دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم بندی میشود. فشار پرس های دستی کاملا در اختیار دست افراد است و به وسیله آن کنترل میشود؛ این درحالی است که پرس هاس اتوماتیک تا حد زیادی به وسیله ماشین کنترل میشوند اما باز هم برای انجام برخی از کار ها در این نوع پرس ها به اپراتور نیاز خواهد بود؛ در پایان خوب است بدانید پرس های اتوماتیک هیچ نیازی به دخالت های انسانی نخواهند داشت و کنترل آن ها کاملا به کمک دستگاه خواهد بود؛ که امروزه بیشتر از چنین دستگاه هایی استفاده میشود.

 

روی چه سطوحی می توان از چاپ سیلک اسکرین استفاده کرد؟

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین یک روش چاپ بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان از آن برای چاپ روی طیف گسترده‌ای از سطوح استفاده کرد. از جمله سطوحی که می‌توان با چاپ سیلک اسکرین چاپ کرد، در اینجا 10 مورد از سطوحی که می‌توان با چاپ سیلک اسکرین چاپ کرد، آورده شده است:

  1. پارچه:  از آن برای چاپ روی تیشرت، لباس، پرده، روسری و سایر محصولات پارچه‌ای استفاده می‌شود.
  2. کاغذ: از چاپ سیلک اسکرین برای چاپ روی پوستر، کارتن، بسته‌بندی و سایر محصولات کاغذی استفاده می‌شود.
  3. پلاستیک: برای چاپ روی لیوان، بطری، ظروف پلاستیکی و سایر محصولات پلاستیکی می توان چاپ سیلک اسکرین استفاده می‌شود.
  4. فلز: چاپ سیلک اسکرین همچنین می‌تواند برای چاپ روی فلز استفاده شود و از آن برای چاپ روی قاب عکس، تابلو و سایر محصولات فلزی استفاده می‌شود.
  5. شیشه: چاپ سیلک اسکرین همچنین می‌تواند برای چاپ روی پنجره، آینه و سایر محصولات شیشه‌ای استفاده می‌شود.
  6. چوب: چاپ سیلک اسکرین همچنین می‌تواند برای چاپ روی مبلمان، وسایل تزئینی و سایر محصولات چوبی استفاده می‌شود.
  7. سرامیک: چاپ سیلک اسکرین همچنین می‌تواند برای چاپ روی سرامیک استفاده شود و از آن برای چاپ روی ظروف، کاشی و سایر محصولات سرامیکی استفاده می‌شود.
  8. کائوچو: چاپ سیلک اسکرین همچنین می‌تواند برای چاپ روی کفش، اسباب‌بازی و سایر محصولات لاستیکی استفاده می‌شود.
  9. سنگ: چاپ سیلک اسکرین همچنین می‌تواند برای چاپ روی سنگ استفاده شود و از آن برای چاپ روی مجسمه، سنگ‌های قیمتی و سایر محصولات سنگی استفاده می‌شود.
  10. سطوح غیر مسطح: این نوع چاپ همچنین می‌تواند برای چاپ روی سطوح غیر مسطح استفاده شود، مانند توپ، چاپ روی کلاه و سایر محصولات منحنی.

مزایا و معایب استفاده از چاپ سیلک اسکرین

مزایا و معایب استفاده از چاپ سیلک اسکرین

مزایای چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش چاپ می‌تواند برای چاپ روی طیف گسترده‌ای از سطوح استفاده شود.
  • چاپ سیلک اسکرین می‌تواند برای چاپ تصاویر و طرح‌های پیچیده و دقیق استفاده شود.
  • این روش چاپ مقرون‌به‌صرفه است و می‌توان از آن برای چاپ تعداد کم یا زیاد محصولات استفاده کرد.

معایب چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاپ سیلک اسکرین چاپ زمان‌بر است و برای چاپ هر محصول، باید مراحل مختلفی را طی کرد.
  • این روش چاپ به مهارت و تجربه خاصی نیاز دارد.

انواع چاپ سیلک اسکرین

انواع چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین را می‌توان بر اساس نوع توری، نوع جوهر یا رنگ، و روش چاپ به انواع مختلفی تقسیم کرد.

تقسیم بندی بر اساس انواع توری

توری‌های مورد استفاده در چاپ سیلک اسکرین معمولاً از جنس پلی‌استر یا نایلون ساخته می‌شوند. این توری‌ها دارای سوراخ‌های بسیار ریزی هستند که قطر آن‌ها معمولاً بین 20 تا 300 میکرومتر است.

با توجه به قطر سوراخ‌های توری، چاپ سیلک اسکرین را می‌توان به دو نوع زیر تقسیم کرد:

  • چاپ سیلک اسکرین معمولی: در این نوع چاپ، قطر سوراخ‌های توری بین 20 تا 30 میکرومتر است. این نوع چاپ برای چاپ تصاویر و طرح‌های با جزئیات ریز مناسب است.
  • چاپ سیلک اسکرین ترام: در این نوع چاپ، قطر سوراخ‌های توری بین 30 تا 300 میکرومتر است. این نوع چاپ برای چاپ تصاویر و طرح‌های با جزئیات درشت مناسب است.

تقسیم بندی بر اساس انواع جوهر یا رنگ

جوهر یا رنگ مورد استفاده در چاپ سیلک اسکرین معمولاً از جنس پلی‌استر یا نایلون ساخته می‌شوند. این جوهر یا رنگ‌ها باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چسبندگی بالا به سطح: جوهر یا رنگ باید به خوبی به سطح مورد نظر بچسبد.
  • دوام بالا: جوهر یا رنگ باید در برابر عوامل محیطی، مانند نور خورشید، رطوبت و سایش مقاوم باشد.
  • تنوع رنگی بالا: جوهر یا رنگ باید در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها موجود باشد.

با توجه به نوع جوهر یا رنگ، چاپ سیلک اسکرین را می‌توان به انواع زیر تقسیم کرد:

  • چاپ سیلک اسکرین با جوهر یا رنگ پایه آب: این نوع چاپ برای چاپ روی سطوحی مانند پارچه، کاغذ و پلاستیک مناسب است.
  • چاپ سیلک اسکرین با جوهر یا رنگ پایه روغن: این نوع چاپ برای چاپ روی سطوحی مانند فلز، شیشه و سرامیک مناسب است.
  • چاپ سیلک اسکرین با جوهر یا رنگ فلزی: این نوع چاپ برای چاپ تصاویر و طرح‌های با جلوه‌ی فلزی مناسب است.

تقسیم بندی بر اساس روش‌های چاپ

چاپ سیلک اسکرین را می‌توان به دو روش دستی و ماشینی انجام داد.

چاپ سیلک اسکرین دستی

در چاپ سیلک اسکرین دستی، طرح مورد نظر با استفاده از روش‌های دستی، مانند استنسیل یا فیلم ترانسفر، روی توری منتقل می‌شود. سپس، جوهر یا رنگ با استفاده از کاردک یا غلتک روی توری اعمال می‌شود.

چاپ سیلک اسکرین ماشینی

در چاپ سیلک اسکرین ماشینی، طرح مورد نظر با استفاده از دستگاه‌های مخصوص روی توری منتقل می‌شود. سپس، جوهر یا رنگ با استفاده از دستگاه‌های مخصوص روی توری اعمال می‌شود.

با توجه به روش چاپ، چاپ سیلک اسکرین را می‌توان به انواع زیر تقسیم کرد:

  • چاپ سیلک اسکرین دستی: این نوع چاپ برای چاپ تعداد کم محصولات مناسب است.
  • چاپ سیلک اسکرین ماشینی دستی: این نوع چاپ برای چاپ تعداد متوسط محصولات مناسب است.
  • چاپ سیلک اسکرین ماشینی تمام اتوماتیک: این نوع چاپ برای چاپ تعداد زیاد محصولات مناسب است.

سایر انواع چاپ سیلک اسکرین

علاوه بر انواع چاپ سیلک اسکرین که در بالا ذکر شد، انواع دیگری از این روش چاپ نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاپ سیلک اسکرین دیجیتال: در این نوع چاپ، طرح مورد نظر به صورت دیجیتال روی توری منتقل می‌شود.
  • چاپ سیلک اسکرین رول به رول: در این نوع چاپ، چاپ روی سطوح رول مانند کاغذ، پلاستیک و فیلم انجام می‌شود.
  • چاپ سیلک اسکرین سه بعدی: در این نوع چاپ، تصاویر و طرح‌ها با جلوه‌ی سه بعدی چاپ می‌شوند.

چاپ سیلک اسکرین یک روش چاپ انعطاف‌پذیر است که می‌توان از آن برای چاپ روی طیف گسترده‌ای از سطوح استفاده کرد. این روش چاپ مزایای زیادی دارد و می‌تواند برای چاپ تعداد کم یا زیاد محصولات استفاده شود.

شناخت دستگاه چاپ سیلک اسکرین

شناخت دستگاه چاپ سیلک اسکرین

 

دستگاه چاپ سیلک اسکرین یک دستگاه مکانیکی است که برای چاپ روی سطوح مختلف از جمله پارچه، کاغذ، پلاستیک، شیشه، فلز و سرامیک استفاده می‌شود. این دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توری: توری اصلی‌ترین جزء دستگاه چاپ سیلک اسکرین است. این توری معمولاً از جنس پلی‌استر یا نایلون ساخته می‌شود و دارای سوراخ‌های بسیار ریزی است.
  • قاب: قاب توری را در جای خود نگه می‌دارد.
  • سیلندر فشار: سیلندر فشار، توری را روی سطح مورد نظر فشار می‌دهد تا جوهر یا رنگ به طور یکنواخت روی سطح منتقل شود.
  • دستگاه انتقال طرح: دستگاه انتقال طرح، طرح مورد نظر را روی توری منتقل می‌کند.
  • دستگاه پاشش جوهر یا رنگ: دستگاه پاشش جوهر یا رنگ، جوهر یا رنگ را روی توری اسپری می‌کند.

 

جمع‌بندی

چاپ سیلک اسکرین یک روش چاپ محبوب و پرکاربرد است که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این روش چاپ می‌تواند برای چاپ روی طیف گسترده‌ای از سطوح استفاده شود و می‌توان از آن برای چاپ تصاویر و طرح‌های پیچیده و دقیق استفاده کرد.

چاپ سیلک اسکرین یک روش چاپ محبوب و پرکاربرد است که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این روش چاپ می‌تواند برای چاپ روی طیف گسترده‌ای از سطوح استفاده شود و می‌توان از آن برای چاپ تصاویر و طرح‌های پیچیده و دقیق استفاده کرد.

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *