بند گردن آویز

   بند گردن آویز یک تکه

   بند گردن آویز دو تکه

   بند گردن آویز سه تکه

   بند مدال

   چاپ ربان

چاپ روی لیوان

   چاپ روی لیوان سرامیکی

   چاپ روی لیوان دسته قلبی

   چاپ روی لیوان حرارتی

   چاپ روی لیوان سفالی

   چاپ روی لیوان شیشه ای

   چاپ روی زیر لیوانی

انواع چاپ دستی روی پارچه

در این مقاله میخوانیم:

 

 

 

چاپ مستقیم

چاپ مستقیم روی پارچه.jpg

در این روش از انواع چاپ دستی بر روی پارچه، رنگ یا رنگ دانه مورد نظر به صورت مستقیم با پارچه تماس پیدا میکند؛ که البته امکان چاپ بر روی پارچه به وسیله دستگاه نیز با این روش امکان پذیر است.

چاپ قالبی

چاپ قالبی

روش دیگری که به وسیله آن چاپ بر روی پارچه انجام میپذیرد، چاپ قالبی است؛ در این روش به وسیله شابلون هایی از جنس فلز، سیلیکون، پلاستیک یا حتی چوب، چاپ بر روی تکه های لباس دوخته شده ای مانند هودی، شلوار، تی شرت و هر لباس دیگری صورت میپذیرد؛ خوب است بدانید این روش بسیار زمان بر تر از تمام روش هایی است که به وسیله ان چاپ دستی بر روی پارچه انجام میپذیرد؛ به همین دلیل معمولا برای اجرا تنها یک کار از این نوع روش استفاده میشود؛ اما در مقابل روند این روش آسان تر است و تقریبا همه ی افراد با کمی دقت میتوانند این نوع چاپ را انجام بدهند.

چاپ شابلون استنسیل

چاپ شابلون استنسیل

در قسمت قبلی در ارتباط با چاپ با استفاده از شابلون یا قالب با یک دیگر صحبت کردیم؛ اما خوب است بدانید دسته بسیار خاصی نیز از شابلون ها وجود دارد که به وسیله آن ها نیز میتوان چاپ بر روی پارچه را انجام داد، ولی روند کار با قسمت قبلی اندکی متفاوت است به همین خاطر یک قسمت جدا را به ان اختصاص داده ایم؛ از مزایای این نوع شابلون ها نیز میتوان به سارگار بودن آن ها با طبیعت اشاره کرد؛ زیرا شابلون استنسیل قابل شست و شو هست و میتوان چندین و چند بار از ان ها برای چاپ استفاده کرد.

چاپ باسمه

چاپ باسمه

چاپ بسمه، یکی از روش های چاپی است که ایرانیان دوران قدیم از آن برای اجرای چاپ دستی بر روی پارچه استفاده میکرده اند و معمولا نیز برای ایجاد طرح های اسلیمی و ایرانی از این روش استفاده میگردد؛ در روش چاپ باسمه طرح مورد نظر بر روی تکه هایی از مس یا چوب کنده کاری میشود و سپس قسمت های مورد نظر طرح بر روی چوب رنگ میگردند و پس از رنگ آمیزی با فشردن آن تکه مس یا چوب بر روی پارچه، چاپ انجام میشود؛ در انتها خوب است ذکر کنیم که در روش چاپ باسمه از مهر ساخته شده میتوان چندین و چند بار برای اجرای طرح استفاده کرد؛ البته باید گفت ایم روش چاپ مخصوص افراد مبتدی نیست زیرا کنده کاری طرح مورد نظر برای چاپ بر روی پارچه کار هر کسی نیست و نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد.

چاپ اسپری

چاپ اسپری

همانطور که از نامش بر می آید؛ در این روش از انواع مختلف چاپ دستی روی پارچه، از اسپری کردن رنگ برای چاپ استفاده میشود؛ همچنین خوب است بدانید در این روش از شابلون برای کنترل کردن رنگ پاشیده شده استفاده میشود و بیشتر نیز برای لباس های آبرنگی کاربرد دارد؛ تنها نکته مهم در این روش این است که اسپری کردن رنگ ها به درستی کنترل شود تا چاپ به زیبایی هرچه تمام تر انجام شود.

چاپ باتیک

چاپ باتیک

چاپ باتیک، از انواع دیگر چاپ دستی بر روی پارچه محسوب میشود؛ در ابتدا پیش از معرفی این روش بایتی کلمه باتیک را معنا کنیم؛ باید بگوییم باتیک از کلمه اندونزیایی تیک به معنای نقطه گرفته شده است و به عبارتی با نقطه کوبی هم معنی است؛ در چاپ باتیک ابتدا به کمک موم داغ طرح مورد نظر بر روی پارچه ای که قرار است چاپ بر روی آن انجام شود؛ پیاده میگردد؛ سپس در مرحله بعد پارچه داخل رنگ فرو میشود و پس در در آوردن پارچه از رنگ به وسیله موم گیری آن طرح مورد نظر بر روی پارچه نمایان خواهدشد و شما میتوانید از ان لذت ببرید.

چاپ حرارتی

چاپ حرارتی

چاپ حرارتی از دیگر روش های معروف در انواع مختلف چاپ دستی بر روی پارچه هست؛ در این روش طرح مورد نظر بر روی پارچه پیاده خواهد شده که این کار را هم میتوان به وسیله دستگاه و هم به وسیله دست انجام داد؛ نکته ای که در ارتباط با این روش حائز اهمیت است این است که اگر پارچه شما ضخامت زیادی داشته باشد ممکن است طرح با کیفیت مورد انتظار شما بر روی پارچه نمایان نشود؛ همچنین باید بدانید که این روش سرعت بسیار بالایی دارد و باعث میشود در وقت و زمان شما صرفه جویی شود؛ اما به همان منوال ممکن است طرح چاپ شده به وسیله این روش خیلی سریع تر از سایر روشها از بین برود؛ در پایان توصیه میکنیم اگر به تازگی کار شروع چاپ بر روی البسه را شروع کرده اید؛ از چاپ حرارتی برای این کار کمک بگیرید.

اگر بخواهیم در ارتباط با کاغذ های مورد استفاده در این روش چاپ نیز نکاتی را ارائه دهیم باید بگوییم، در هنگام انجام چاپ حرارتی با دست از یک نوع کاغذ خاص به اسم کاغذ انتقال استفاده میشود که با استفاده از این کاغذ ها و همچنین گرما و فشار میتوان چاپ را از کاغذ به روی پارچه منتقل کرد.

البته خوب است بدانید این نوع چاپ برای لباس هایی که رنگ تیره دارند و یا نسبت به حرارت حساس هستند اصلا مناسب نیست؛ همچنین این نوع چاپ ممکن است در برخی مواقع باعث چروک شدن لباس یا پارچه نیز بشود.

انواع پارچه برای چاپ دستی روی پارچه

انواع پارچه برای چاپ دستی روی پارچه

در قسمت قبلی به این نکته اشاره کردیم که انواع چاپ دستی بر روی پارچه بر اساس پارامترهای متنوعی طبقه بندی میشوند؛ که یکی از مهم ترین این پارامترها روش های مختلف برای انجام انواع چاپ سنتی بر روی پارچه بود؛ اما یکی دیگر از این پارامتر ها پارچه های مورد استفاده برای انجام چاپ بود که بر اساس آن ها نیز انواع چاپ طبقه بندی میشوند؛ که تصمیم گرفته ایم در این قسمت، با ذکر این انواع پارچه شما را بیشتر با چاپ دستی بر روی پارچه آشنا کنیم؛ پس در این قسمت نیز همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: چاپ روی پارچه با رنگ اکرلیک

پارچه های پنبه ای

پارچه هایی که از پنبه ساخته میشوند، یک سری از انواع پارچه هایی هستند که میتوان از ان ها در چاپ دستی استفاده کرد؛ از این نوع پارچه برای چاپ مستقیم و چاپ بر روی پارچه به روش سیلک استفاده میشود و به نوعی پارچه های پنبه ای بهترین انتخاب برای این نوع چاپ ها هستند.

خوب است بدانید چاپ سیلک نوعی چاپ بر روی پارچه به روش دیجیتالی است که روندی تقریبا شبیه به چاپ بر روی کاغذ دارد؛ که با توجه به نفوذ پذیری بالای پارچه ها پنبه ای باین نوع پارچه ها برای چاپ سیلک انتخاب میشوند.

پارچه های کتان

پارچه های کتان همانند پارچه های پنبه ای نفوذ پذیری بسیار بالایی دارند به همین دلیل از ان ها به طور گسترده در روند انواع چاپ سنتی بر روی پارچه استفاده میگردد به طوری که به بیشترین پارچه مورد استفاده برای چاپ تبدیل شده اند.

پارچه های ابریشمی

پارچه های ابریشمی نیز جزئی از پارچه های مورد استفاده برای چاپ دستی بر روی پارچه هستند؛ در ارتباط با پارچه های ابریشمی باید بگوییم، به دلیل این که این نوع پارچه ها نازک تر از پارچه های پنبه ای و کتان هستند؛ جوهر کم تری جذب میکنند و طرح چاپ شده به وسیله آن ها دقت و زیبایی بیشتری خواهد داشت؛ همچنین خوب است بدانید الیاف طبیعی این پارچه های ابریشمی یک سطح بسیار صاف را برای چاپ سیلک به ارمغان می اورند و باعث میشوند چاپ به خوبی بر روی پارچه بنشیند.

پارچه های پشمی

آخرین دسته از انواع مختلف پارچه ها که میتوان بر اساس آن ها انواع چاپ سنتی بر روی پارچه را طبقه بندی کرد؛ پارچه های پشمی هستند؛ خوب است بدانید در این نوع پارچه ها مانند پارچه های پنبه ای و کتان نیز هر چقدر درصد نخ بیشتر باشد چاپ بهتر انجام میپذیرد.

کلام آخر

جنس پارچه مناسب برای چاپ دستی، به نوع چاپ و کیفیت مورد نظر بستگی دارد. به طور کلی، پارچه‌های نخی و پنبه‌ای، به دلیل ضخامت مناسب و قابلیت جذب رنگ بالا، برای چاپ دستی مناسب هستند. همچنین، پارچه‌های پشمی نیز برای چاپ دستی قابل استفاده هستند، اما چاپ روی این پارچه‌ها به دلیل ضخامت بالا، ظرافت کمتری دارد.

مرکز چاپی نیک با بهره‌گیری از تجربه و دانش متخصصان خود، انواع مدل چاپ را روی انواع پارچه انجام می‌دهد. این مرکز، از بهترین متریال و مواد اولیه برای چاپ استفاده می‌کند و کیفیت چاپ بالایی را ارائه می‌دهد. همچنین، سرعت انجام کار در این مرکز بسیار بالا است و پس از تکمیل ثبت سفارش، محصول مورد نظر شما در اسرع وقت ارسال می‌شود.

سوالات متداول

چه نوع رنگ‌هایی برای چاپ دستی استفاده می‌شوند؟

برای چاپ دستی روی پارچه، از انواع رنگ‌های طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود. رنگ‌های طبیعی، به دلیل ثبات رنگ بالا، برای چاپ روی پارچه‌هایی که قرار است در معرض شستشو و نور خورشید قرار گیرند، مناسب‌تر هستند.

چه نوع پارچه‌هایی برای چاپ دستی مناسب هستند؟

به طور کلی، پارچه‌های نخی و پنبه‌ای، به دلیل ضخامت مناسب و قابلیت جذب رنگ بالا، برای چاپ دستی مناسب هستند. همچنین، پارچه‌های پشمی نیز برای چاپ دستی قابل استفاده هستند، اما چاپ روی این پارچه‌ها به دلیل ضخامت بالا، ظرافت کمتری دارد.

در زیر میتونید تعدادی از محصولات چاپی مارو مشاهده بفرمائید:

چاپ روی انواع پارچه:

چاپ روی انواع تی شرت:

همانطور که میدانید، یکی از کارهای هنری که این روزها بازار داغی دارد؛ چاپ طرح بر روی پارچه هست؛ این ترتیب که هر کسی نتواند طرح مورد نیازش را در پارچه‌های موجود در بازار پیدا کند؛ سریع دست به کار می‌شود و پارچه مورد نظرش را چاپ می‌کند؛ با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفته‌ایم در ادامه این مطلب در ارتباط با انواع چپ دستی بر روی پارچه اطلاعاتی را شما قرار دهیم؛ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

انواع روش‌های چاپ دستی

اگر بخواهیم انواع چاپ سنتی روی پارچه را طبقه بندی کنیم، باید بگوییم این طبقه بندی بر اساس موارد مختلفی مانند جنس پارچه، نوع چاپ، روش چاپ و مواردی دیگر انجام می‌پذیرد؛ اما با توجه به این مسئله که روش انجام چاپ یکی از مهم‌ترین موارد است؛ در ادامه به بررسی روش‌های مختلف چاپ دستی می‌پردازیم و بر این اساس انواع چاپ دستی بر روی پارچه را طبقه بندی می‌کنیم.

چاپ مستقیم روی پارچه.jpg

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *