بند گردن آویز

   بند گردن آویز یک تکه

   بند گردن آویز دو تکه

   بند گردن آویز سه تکه

   بند مدال

   چاپ ربان

چاپ روی لیوان

   چاپ روی لیوان سرامیکی

   چاپ روی لیوان دسته قلبی

   چاپ روی لیوان حرارتی

   چاپ روی لیوان سفالی

   چاپ روی لیوان شیشه ای

   چاپ روی زیر لیوانی

انواع کاغذ چاپ

در این مقاله میخوانیم:

اگر شما جزء کسانی هستید که قصد دارند در اینده ای نزدیک به چاپ تراکت، آگهی یا برخی موارد اینچنینی بپردازند؛ خوب است بدانید کاغذهایی که از ان ها برای چاپ استفاده میشود انواع مختلفی دارند که باید یک نوع از آن ها را بر اساس شرایط چاپتان انتخاب کنید؛ به همین دلیل تصمیم گرفته ایم در ادامه در ارتباط با انواع کاغذ چاپ با یک دیگر صحبت کنیم و این انواع مختلف را بشناسیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

انواع کاغذ مورد استفاده در صنعت چاپ

در دنیای امروز بیش از 3000 مدل از انواع مختلف کاغذ وجود دارد که در صنعت های مختلف از ان ها استفاده میشود ؛ یکی از صنایعی که انواع خاصی از کاغذ ها در ان استفاده میشوند صنعت چاپ است؛ در این قسمت در ارتباط با این کاغذ ها با یک دیگر صحبت میکنیم.

نوع اول: کاغذ تحریر

یکی از انواع مختلف کاغذی که زیاد از آن استفاده میشود کاغذ تحریر است؛ این نوع کاغذ مخصوص چاپ و پرینت دو رو به وجود امده است زیرا مرکب آن از یک طرف کاغذ به طرف دیگر ان نفوذ پیدا نمیکند؛ این کاغذ میتواند در گرماژ های مختلف و متفاوت تولید شود.

خوب است بدانید؛ کاغذ تحریر مقاومت نسبت خوبی دارد و میتواند در مدت زمان های طولانی سالم باقی بماند؛ که این مسئله این کاغذ را به کاغذی مناسب برای امر بایگانی تبدیل میکند؛ کاربرد کاغذ تحریر در چاپ کتاب، کراکت، سربرگ های مختلف دفترچه های یادداشت و مواردی از این قبیل هست و از ویژگی های دیگر این کاغذ نیز میتوان به این مسئله اشاره کرد که به راحتی میتوان بر روی ان به وسیله خودکار نوشت.

در ساخت این کاغذ نیز از خمیر های شیمایی و چوب درختان پهن برگ و سوزنی برگ استفاده میشود؛ برای این نوع کاغذ نمیتوان هیچگونه پوشش سلفونی ایجاد کرد؛ اما با توجه به نوع خمیر شیمیایی میتوان آن را در رنگ های مختلف تولید کرد.

نوع دوم: کاغذ روزنامه

نوعی کاغذ دیگر که از ان در چاپ استفاده میشود کاغذ روزنامه هست؛ این نوع کاغذ قدرت جذب بسیار بسیار بالایی دارد به همین دلیل همانطور که از نامش بر میاید در تولید روزنامه به وسیله دستگاه های افست و لتر پرس استفاده میشود؛در تولید این کاغذ نیز از خمیر های مکانیکی که اکثرا شامل خمیر چوب و مواد بازیافتی است استفاده میشود؛ این نوع کاغذ بیشتر به شکل رول یا ورق تولید میشود که به دلیل کیفیت پایین آن ها بیشتر در ساخت کاغذ هایی که قرا نیست بایگانی شوند؛ مانند قبض ها و مواردی از این قبیل از ان ها استفاده میگردد؛ کیفیت پایین کاغذ روزنامه نیز به دلیل وجود یک سری ناخالصی در الیاف ان که لنکنین نام دارد؛ هست.

نوع سوم: کاغذ خودکپی

کاغذ خودکپی نوعی کاغذ بسیار جدید و به روز هست که امروزه زیاد از ان استفاده میشود؛ دلیل استفاده از این کاغذ ها نیز خاصیت فوق العاده ان ها است؛ کاغذ خودکپی این خاصیت را دارد که هر چه بر رویش مینویسی در صفحه بعد ظاهر کند.

کاغذ های خودکپی که نام دیگر ان ها کاغذ کاربن لس یا کاغذ NCR نیزهست در گرماژ های 40 تا 240 گرم تولید میشوند که از ان ها بیشتر در چاپ فاکتور و کارهای اداری استفاده میشود.

نوع چهارم: کاغذ گلاسه( مات یا براق)

این نوع کاغذ یک نوع دیگر از انواع کاغذ هایی است که در صنعت چاپ از ان استفاده میشود؛ این کاغذ یک پوشش براق یا مات دارد؛ از این نوع کاغذ ها در چاپ های رنگی و یا چاپ مجلات استفاده میشود؛ خوب است بدانید از این کاغذ دو کیفیت دربازار موجود است کاغذ گلاسه ای که کیفیت بالایی دارد از خاک چینی و مواد معدنی به وجود امده است و کاغذ گلاسه ای که کیفیت پایین تر دارد از خمیر چوب و الیاف بازیافتی ایجاد میشود؛ بدیهی است که کاغذ گلاسه با کیفیت بالاتر قیمت بیشتری نیز دارد.

جالب است بدانید؛ به دلیل سطح صاف و صیقلی این نوع کاغذ ها به ان ها کاغذSurface Paper نیز گفته میشود؛ این کاغذ در گرماژ های 90 تا 300 گرم دربازار موجود هست.

نوع پنجم: کاغذ کارتریج

یکی دیگر از انواع مختلف کاغذهایی که در صنعت چاپ از ان ها استفاده میشود؛ این کاغذ ها تاز خمیر چوب و الیاف هایی کوتاه ساخته میشوند که هم برای رسم و هم برای چاپ از ان ها استفاده میشود؛ خوب است بدانید کاغذ های کارتریج جنس نسبتا سختی دارند و به شکل های خشن، نیمه خشن، با پرداخت و بدون پرداخت ان تولید میشود.

نوع ششم: کاغذ یا مقوای کرافت

کاغذ یا موای کرافت نوع خاصی از انواع کاغذ محسوب میشود که مقاومت بسیار بسیار زیادی دارد و از سولفات خمیر پالپ تولید میشود؛ جالب است بدانید؛ کاغذ کرافت انواع مختلفی دارد؛ کاغذ کرافت در اغلب موارد به هر دو رنگ سفید و قهوه ای در بازار موجود است که از ان ها در صنعت چاپ نیز استفاده میشود.

نکته ی جالب توجه این است که کاغذ کرافت در وزن ها و گرماژ های بسیار متنوعب تولید میشود و از آن ها علاوه بر صنعت چاپ در تولید جعبه، کارتنف ساک های کاغذی، پاکت سیمان و ورق های سه لایه و چند لایه استفاده میشود.

نوع هفتم: کاغذ انگلیسی نرم

کاغذ بعدی که در صنعت چاپ کاربرد زیادی دارد و از همواره به عنوان یک کاغذ چاپ بسیار معروف یاد میشود؛ کاغذ انگلیسی نرم هست؛ این کاغذ برای چاپ های سیاه و سفید و رنگی استفاده میشود و البته به دلیل نرمی بیش از حد سطح این کاغذ ها امکان بر آوردن طرح های بسیار ظریف و با جزئیتا بر روی ان وجود دارد و بیشتر هم برای چنین چاپ هایی از ان ها استفاده میشود.

نوع هشتم: کاغذ پشت چسب دار

این نوع کاغذ یک کاغذ مورد استفاده دیگر در صنعت چاپ هست؛در تکنولوژی ساخت این کاغذ همانطور که از نامش بر میاید از چسب استفاده شوده است و یک ظطرف چنین کاغذی به طور کامل با چسب پوشانده شده و بر روی آن لایه سیلیکونی قرار گرفته که این لایه سیلیکونی پس از انجام چاپ بر روی کاغذ برداشته میشود و افراد خواهند توانست این نوع کاغذ را بر روی هر سطحی بچسبانند.

نوع نهم: کاغذ مکانیکی

خوب است بلدانید؛ کاغذ های مکانیکی زیر محموعه ای از کاغذ های روزنامه که در قسمت قبلی به معرفی ان پرداختیم هستند؛ با این تفاوت که به خمیر این کاغذ های چاپ مقداری خمیر شیمایی افزروده شده است؛ به واسطه خمیر شیمیایی اضافه شده به این خمیر رنگ این کاغذ چاپ تا حد زیادی روشن شده و برای مصارفی مثل چاپ انواع مجلات، چاپ کاتالوگ ها، چاپ بروشور و موارد این چنینی ارزان قیمت دیگر از ان استفاده میشود.

نوع دهم: کاغذ شیمیایی

کاغذ شیمیایی نیز زیر مجموعه ای از کاغذ روزنامه محسوب میشود با این تفاوت که در خمیر این کاغذ به جای استفاده کمتر از مواد شیمیایی به شکل 90 درصدی خمیر شیمیایی در ان استفاده میشود؛ پس میتوان گفت این نوع کاغذ شیمیایی استحکام خیلی بیشتری نسبت به سایر کاغذ ها دارد و از رنگ مناسبی نیز برخوردار است به همین دلیل به عنوان کاغذ تحریر و یا کاغذ های فتوکپی زیاد از ان استفاده میشود؛ اما متاسفانه باید بگوییم این کاغذ کیفیت انچنان بالایی( به اندازه کاغذ چاپ گلاسه) برای چاپ رنگی نداردن وبیشتر کاربردش در همان چاپ های سربرگ های اداری و مواردی از این قبیل هست.

کاغذ یازدهم: کاغذ پلاستیکی

این نوع کاغذ نیز؛ یک نوع کاغذ دیگر هست که در صنعت چاپ از ان استفاده میشود؛ جالب هست بدانید این نوع کاغذ یک پوشش پلاستیکی دارد و تنها تفاوتش با کاغذ های دیگر در همین مسئله هست؛ به همین دلیل قیمت کاغذ های پلاستیکی از سیار کاغذ ها کمی گران تر است؛ البته خوب هست بدانید؛ کاغذ پلاستیکی نوعی کاغذ ضد آب محسوب میشود و از ان در تولید کتاب های ضد آب، و سایل کمک اموزشی کوکان مانند نقشه و مواردی از این قبیل استفاده میشود؛ به عنوان آخرین نکته نیز خوب هست بدانید؛ برای چاپ این نوع کاغذ ها افرا بایستی یک سری تکنین های خاص را بیاموزند و چاپ آن به راحتی امکان پذیر نیست.

کاغذ دوازدهم: کاغذ مقوایی

کاغذ مقوایی نیز نوعی کاغذ قابل چاپ هست که از آن در تولید کاتالوگ، انواع جلد کتاب و مواردی از این قبیل استفاده میشود؛ خوب است که ذکر شود وزن این نوع کاغذ ها غالبا از 150 گرم آغاز میشود و البته میتوان با چند لایه کردن آن ها مقواهایی زخیم تر از این جنس تولید کرد؛ این نوع کاغذ های مقوایی در تولید مقوا برای جلد های صفاحی، مقواهای زخیم برای بسته بندی و مقوا برای کتاب های بچه ها کاربرد دارد.

نوع سیزدهم: کاغذ غیر اسیدی

جالب است بدانید؛ نوع کاغذ دیگری که در صنعت چاپ زیاد از ان استفاده میشود؛ کاغذ غیر اسیدی هست؛ این نوع کاغذ ها بر خلاف سایر کاغذ ها پی اچ بالا تر از 7 دارند و غیر اسیدی هستند؛ کاغذ های اسیدی بیشتر برای مصارفی همچون نشریات و کاتابوگ ها کاربرد دارند؛ این نوع کاغذ ها نسبت به کاغذ های اسیدی ماندگاری بیشتر دارند و در مدت زمان های طولانی زرد نمیشوند.

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *