بند گردن آویز

   بند گردن آویز یک تکه

   بند گردن آویز دو تکه

   بند گردن آویز سه تکه

   بند مدال

   چاپ ربان

چاپ روی لیوان

   چاپ روی لیوان سرامیکی

   چاپ روی لیوان دسته قلبی

   چاپ روی لیوان حرارتی

   چاپ روی لیوان سفالی

   چاپ روی لیوان شیشه ای

   چاپ روی زیر لیوانی

معرفی انواع رنگ برای چاپ روی پارچه

در این مقاله میخوانیم:

در طی سال های اخیر نه تنها شاهد پیشرفت های بسیاری در زمینه دستگاه های چاپ و روش های انجام این فرآیند بوده ایم، بلکه در عرصه تولید مرکب های ویژه چاپ روی پارچه نیز پیشرفت های چشمگیری صورت گرفته است. انواع رنگ برای چاپ روی پارچه را در ادامه توضیح داده ایم.

با دگرگون شدن و گسترش روش های مختلف چاپ، مرکب ها و رنگ های مورد نیاز برای انجام فرآیند چاپ روی پارچه نیز دچار تحول شده و از لحاظ کیفیت و ماندگاری شامل پیشرفت های بسیاری شدند.

این روزها می توانید مرکب های بسیاری را در بازار مشاهده کنید، اما استفاده از هر یک از این رنگ ها دارای مزایا و معایب بسیاری است. استفاده رنگ برای چاپ روی پارچه دارای انواع مختلفی است که در ادامه این راهنما قصد داریم به معرفی آنها بپردازیم و با مرکب های پرکاربرد صنعت چاپ بیشتر آشنا شویم.

انواع رنگ برای چاپ روی پارچه
انواع رنگ برای چاپ روی پارچه

مرکب ها در فرآیند چاپ به چند دسته تقسیم بندی می شوند ؟

در همه پروژه های چاپ، هدف اصلی دستیابی به کیفیتی رضایت بخش و یک محصول با دوام و ماندگار می باشد. بنابراین توجه به ساختار رنگ ها و مرکب ها در فرآیند چاپ طرح بر روی پارچه از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آشنایی با مرکب های مختلف و نحوه تطبیق رنگ های دیجیتالی با رنگ های چاپی در ادامه راهنما همراه ما باشید.

مرکب های پیگمنتی (Pigment Ink Set)

مرکب های پیگمنتی یکی از انواع مرکب ها هستند که به صورت متداول در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرند، در این مرکب ها مواد رنگی وجود دارد که در یک حلال حل می شوند و در نهایت به صورت معلق یا سوسپانسیون باقی می مانند.

هنگامی که از مرکب های پیگمنتی در چاپ بر روی پارچه استفاده می شود، مرکب بر روی پارچه منتقل داده می شود و مایع آن خشک می شود، سپس ذرات رنگ بر روی پارچه تثبیت می شوند و عملیات چاپ صورت می گیرد.

در فرآیند چاپ با استفاده از مرکب های پیگمنتی، مرکب و مایع به صورت هم زمان بر روی پارچه منتقل می شوند، مرحله تثبیت رنگ به صورت کلی نیازمند حرارتی بالغ بر 150 درجه سانتی گراد می باشد.

مرکب‌های واکنشی (Reactive Ink Set)

مرکب‌های واکنشی نیز از دیگر مرکب های مورد استفاده در صنعت به شمار می رود که درواقع ترکیب ارگانیک می باشند و عملیات چاپ را با استفاده از پیوند کووالانسی انجام می دهند، این پیوند کووالانسی بین مواد رنگی و الیاف پارچه صورت می گیرد و در نهایت تصویر مورد نظر بر روی پارچه منتقل می شود.

این پیوند شیمیایی بسیار قوی می باشد و از همین رو چاپ با استفاده از مرکب های واکنشی معمولاً از کیفیت بالایی برخوردار است. همچنین رنگ ها در این فرآیند بسیار زنده تر و شاداب تر خواهند بود.

عملیات چاپ با مرکب های واکنشی با استفاده از یک دستگاه چاپگر جوهر افشان صورت می گیرد که طرح را به صورت مستقیم بر روی پارچه منتقل می کند، تصویر چاپ شده با استفاده از این مرکب ها از ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار می باشد.

مرکب های اسیدی (Acid Ink Set)

مرکب های اسیدی نیز از دیگر مرکب های پر کاربرد در چاپ می باشند که دارای ساختاری از نمک های سدیمی اسید سولفونیک می باشند. مواد رنگی به راحتی در این مرکب ها حل می شوند و با ایجاد پیوند قوی یونی با الیاف پارچه، عملیات چاپ صورت می گیرد.

مرکب های اسیدی به صورت متداول در چاپ بر روی پارچه های ابریشم، کشمیر، آنفوره، پشمی و نایلون مورد استفاده قرار می گیرند. تصویر چاپ شده توسط این مرکب ها معمولاً شفافیت و کیفیت بالایی دارد و زیبا و ماندگار خواهد بود.

مرکب های پایه آب (Disperse Ink Set)

مرکب های پایه آب نوع دیگری از مرکب ها هستند که با مواد رنگ‌زا حل می شوند و امکان چاپ تصویر را فراهم می کنند. مرکب های پایه آب به صورت کلی با مواد رنگ‌زای آب پراکنه ترکیب می شوند و شرایطی را برای مواد رنگی فراهم می آورند تا به راحتی به الیاف پارچه جذب شوند و پس از قرارگیری در معرض حرارت، سبب انتقال تصویر به پارچه شوند.

به صورت کلی از این دست مرکب ها معمولاً برای انجام فرآیند چاپ بر روی پارچه های استات و پلی استر استفاده می شود و تصاویر چاپ شده با این روش معمولاً ماندگاری و استحکام بالایی خواهند داشت.

ساختار رنگی چاپ

زمانی که فایل تصویری که می خواهید بر روی پارچه چاپ کنید را به صورت دیجیتالی در اختیار داشته باشید، نوبت به بررسی رنگ ها در مانیتور و بر روی پارچه می شود. عموماً 2 ساختار رنگی برای پروژه های چاپ مورد استفاده قرار می گیرد.

RGB به طیف رنگ هایی گفته می شود که در دنیای وب به کار می روند و CMYK به عنوان ساختار رنگ در چاپ پارچه در نظر گرفته می شوند.

در یک تعریف کلی می توان گفت چاپگرهایی که از مرکب برای چاپ روی پارچه استفاده می کنند از طیف رنگی CMYK بهره‌ مند می شوند و طیف رنگی RGB نیز همان طیف رنگی است که بر روی مانیتور مشاهده می کنید.

به طور معمول طیف رنگی که در مانیتور برای تصویر چاپی خود مشاهده می کنید از ساختار متفاوتی با طیف رنگی مرکب چاپ روی پارچه برخوردار است و پیش از اقدام به چاپ باید مرحله تطبیق پذیری رنگ ها صورت بگیرد تا در نتیجه تصویر مورد نظر را با کیفیت بر روی پارچه چاپ کنیم.

تطبیق پذیری رنگ ها در فرآیند چاپ

تطبیق پذیری رنگ های RGB و CMYK به این معنی است که رنگ های تصویر مورد نظر شما با همان کیفیت و ساختار بر روی پارچه چاپ شوند. درواقع، این مرحله یک مرحله مهم در فرآیند چاپ بر روی پارچه است و تعیین کننده کیفیت تصویر چاپ شده بر روی پارچه خواهد بود.

تطبیق پذیری رنگ ها با استفاده از نمایه ای با نام ICC امکان پذیر می شود، سیستم ICC به شما اجازه می دهد تا مطمئن شوید رنگ های چاپ شده مشابه رنگ هایی باشد که در مانیتور می بیند و بتوانید در نهایت فرآیند چاپ را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *