بند گردن آویز

   بند گردن آویز یک تکه

   بند گردن آویز دو تکه

   بند گردن آویز سه تکه

   بند مدال

   چاپ ربان

چاپ روی لیوان

   چاپ روی لیوان سرامیکی

   چاپ روی لیوان دسته قلبی

   چاپ روی لیوان حرارتی

   چاپ روی لیوان سفالی

   چاپ روی لیوان شیشه ای

   چاپ روی زیر لیوانی

معرفی انواع چاپ در پارچه و بررسی هر یک از آن‌ها

در این مقاله میخوانیم:

چاپ روی پارچه یکی از هنرهایی است که از دیر باز مورد استفاده انسان ها قرار می گرفته و امروزه نیز این صنعت بسیار گسترده تر از همیشه به کار خود ادامه می دهد. در ادامه انواع چاپ در پارچه را بررسی کرده ایم.

فرآیند چاپ به طور کلی بر روی بسترهای مختلفی از جمله پلاستیک، کاغذ و … صورت می گیرد و چاپ روی پارچه نیز از پر کاربردترین انواع چاپ به شمار می آید.

فرآیند چاپ بر روی پارچه به روش های مختلفی صورت می گیرد، این فرآیند بسیار دقیق بوده و در صورتی که توسط متخصصین حرفه ای صورت بگیرد، تصویر چاپ شده از کیفیت و ماندگاری بالایی نیز برخوردار خواهد بود. در ادامه همراه ما باشید تا با برخی از انواع چاپ در پارچه آشنا شویم.

انواع چاپ در پارچه
انواع چاپ در پارچه

معرفی برخی از روش های چاپ روی پارچه

فرآیند چاپ روی پارچه نیازمند تکنولوژی و دانش روز دنیا است تا نتیجه ای رضایت بخش را ارائه کند. پیشرفت های صورت گرفته در صنعت چاپ دنیا سبب شده تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان و با بالاترین کیفیت فرآیند چاپ روی پارچه را انجام دهیم و در نهایت محصولی ماندگار و بی نظیر در اختیار داشته باشیم.

به طور کلی نحوه چاپ روی پارچه بر اساس متغیرهای مختلفی از جمله جنس پارچه، کاربرد و یا نوع رنگ، تعیین می شود و انتخاب یک روش مناسب، تعیین کننده ماندگاری و کیفیت بالای چاپ انجام شده می باشد و تأثیر مخربی بر روی کیفیت و جنس پارچه نخواهد داشت. همراه ما باشید تا نگاهی به برخی از روش های چاپ داشته باشیم.

چاپ سابلیمیشن روی پارچه

سابلیمیشن تصعید در لغت به معنای تبدیل جامد به گاز است و در این روش چاپ، جوهر به کار رفته در دمای 200 درجه سانتی گراد قرار می گیرد. در طی این فرآیند جوهر از حالت جامد به گاز تبدیل می شود و همین امر باعث تثبیت تصویر چاپی بر روی پارچه می شود.

با این حال، چاپ به روش سابلیمیشن تنها محدود به چاپ بر روی پارچه نمی شود از این روش برای چاپ تصویر بر روی ماگ، بشقاب و سایر محصولات نیز استفاده می شود. چاپ تصویر به روش سابلیمیشن از مزایای بسیاری برخوردار است و از این روش می توان برای کارهای تکی و یا تیراژ بالا استفاده کرد.

همچنین، از دیگر مزایای چاپ به روش سابلیمیشن، قابلیت شستشوی طرح چاپ شده می باشد چرا که استفاده از این روش تضمین کننده ماندگاری و طول عمر بالای طرح چاپ شده خواهد بود.

چاپ مستقیم بر روی پارچه

از روش های چاپ روی پارچه می توانیم به چاپ مستقیم اشاره کنیم، در این روش رنگ مستقیماً بر روی سطح پارچه منتقل می شود و چاپ انجام شده به از کیفیت و دقت بالایی برخوردار خواهد بود، با این حال در برخی موارد هزینه چاپ مستقیم نسبتاً از برخی دیگر از روش های چاپ روی پارچه می تواند بیشتر باشد.

دستگاه های چاپ مستقیم با نام DTG در بازار شناخته می شوند و با سیستم جوهر افشان کار می کنند. در چاپ مستقیم، پارچه مورد نظر به صورت ثابت قرار گرفته و رنگ توسط هد پرینتر بر روی پارچه ریخته می شود و عملیات چاپ صورت می گیرد.

چاپ دیجیتالی

از دیگر روش های پرکاربرد چاپ بر روی پارچه، می توان به چاپ دیجیتالی اشاره کرد، در این روش چاپ همانطور که از نام آن پیداست طرح مورد نظر شما توسط یک دستگاه دیجیتالی بر روی پارچه چاپ می شود.

در چاپ دیجیتالی شما می توانید تمامی تنظیمات را از طریق کامپیوتر انجام دهید و سپس اطلاعات را به پرینتر انتقال دهید و پرینتر نیز تصویر را به صورت مستقیم بر روی پارچه چاپ می کند.

پس از آن که تصویر بر روی پارچه چاپ شد، پارچه در یک تونل حرارتی در معرض حرارت قرار می گیرد تا طرح چاپ شده خشک شده و به صورت ثابت بر روی پارچه قرار بگیرد.

روش چاپ دیجیتالی به صورت کلی از سرعت بالایی برخوردار است و یک روش عالی برای چاپ طرح های فانتزی و رنگارنگ به شمار می آید. تصویر چاپ شده با استفاده از چاپگرهای دیجیتالی از کیفیت بالایی برخوردار است و رنگ های تصویر چاپ شده دارای شفافیت و زیبایی مناسبی خواهند بود.

چاپ مستقیم پیگمنت روی پارچه

چاپ مستقیم پیگمنت روی پارچه نیز یکی از روش های متداول چاپ روی پارچه است. به طور کلی دو نوع پیگمنت در صنعت چاپ وجود دارد که با عنوان پیگمنت های معدنی و آلی شناخته می شوند.

در گذشته پیگمنت هایی که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گرفتند، پیگمنت های معدنی مانند pbc2o4 و یا Chrome Yellow بودند، اما امروزه از پیگمنت های آلی نیز در این صنعت استفاده می شود.

چاپ قالبی

چاپ قالبی بر روی پارچه نیز نوع دیگری از این فرآیند است، در این روش عملیات چاپ با استفاده از شابلون های مخصوص صورت می گیرد، با استفاده از این شابلون ها طرح مورد نظر به صورت دقیق بر روی پارچه چاپ می شود.

در چاپ قابلی روی پارچه معمولاً از قالب هایی استفاده می شود که چوبی، فلزی، پلاستیکی و یا کاغذی هستند. می توان گفت که چاپ قالبی ساده ترین روش بین روش های چاپ روی پارچه به شمار می رود، با این حال زمان زیادی را برای این کار باید اختصاص دهید.

چاپ مستقیم راکتیو روی پارچه

چاپ مستقیم راکتیو روی پارچه نیز از روش های دیگر چاپ روی پارچه به شمار می آید که عموما در این روش از پارچه های سلولزی استفاده می شود. در فرآیند چاپ راکتیو، بین سلولز و رنگینه های راکتیو پیوند کووالانسی صورت می گیرد و از همین رو عملیات چاپ انجام می شود.

چاپ حرارتی روی پارچه

چاپ حرارتی روی پارچه از روش های پر طرفدار و دقیق چاپ بر روی پارچه به شمار می آید که از آن به صورت گسترده در صنعت استفاده می شود. در طی این فرآیند، طرح مورد نظری که برای چاپ انتخاب شده است بر روی یک کاغذ یا سطح شفاف چاپ می شود و پس از آن با استفاده از همین کاغذها و اعمال حرارت، طرح مورد نظر شما بر روی پارچه چاپ می شود.

چاپ حرارتی به شما این امکان را می دهد تا تصاویر و عکس های مورد نظر خود را با کیفیت بالا و در رنگ ها و طرح های مختلف بر روی پارچه چاپ کنید. دستگاه های چاپ حرارتی این عملیات را در درجه حرارتی بالغ بر 180 درجه سانتی گراد انجام می دهند و در نهایت نتیجه ای رضایت بخش را در اختیار شما می گذراند.

نتیجه گیری انواع چاپ در پارچه

تا به اینجا با برخی از روش های چاپ روی پارچه آشنا شدیم، با این حال، روش های چاپ روی پارچه به موارد اشاره شده محدود نمی شود و روش های بسیاری مانند چاپ اسپری روی پارچه، چاپ باسمه روی پارچه، چاپ غلتکی یا روتاری روی پارچه و انواع دیگر چاپ وجود دارند که این روزها در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

همه این روش ها مراحل مختلفی را برای نهایی کردن فرآیند چاپ در پیش می گیرند، از همین رو می توان گفت که کیفیت چاپ با توجه به روش انجام آن، می تواند تا حدودی با دیگری تفاوت داشته باشد و این عامل تأثیر بسزایی بر روی ماندگاری طرح های چاپ شده بر روی پارچه بگذارد.

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *