بند گردن آویز

   بند گردن آویز یک تکه

   بند گردن آویز دو تکه

   بند گردن آویز سه تکه

   بند مدال

   چاپ ربان

چاپ روی لیوان

   چاپ روی لیوان سرامیکی

   چاپ روی لیوان دسته قلبی

   چاپ روی لیوان حرارتی

   چاپ روی لیوان سفالی

   چاپ روی لیوان شیشه ای

   چاپ روی زیر لیوانی

تفاوت چاپ افست و دیجیتال

در این مقاله میخوانیم:

خوب است بدانید، برای انجام چاپ بر روسی بروشور ها، تراکت ها و کاغذهای تبلیغاتی روش های مختلفی شامل چاپ افست و دیجیتال وجود دارد؛ که این روش ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و در بسیاری از مواقع افرادی که قرار است بروشور یا تراکت چاپ کنند در انتخاب نوع روش چاپ دچار مشکل میشوند و نمیدانند چه نوع چاپی را استفاده کنند؛ به همین دلیل تصمیم گرفته ایم در ادامه این مطلب در ارتباط با این دو روش چاپ و تفاوت هایشان با یک دیگر صحبت کنیم؛ تا بتوانیم افراد را در انتخاب هایشان بیشتر یاری کنیم؛ پس اگر شما هم جزء افرادی هستید که قصد دارید چاپ بروشور، کاغذ تبلیغاتی یا تراکت انجام دهید اما نمیدانید چه روشی را انتخاب کنید؛ تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا شما را در انتخاب روش چاپ کمک کنیم و از سرذدرگمی تان جلوگیری کنیم.

چاپ افست چیست؟

پیش از هرچیزی لازم هست که شما را با چاپ افست و مفهوم آن آشنا کنبم؛ خوب است بدانیم که چاپ افست یکی از متداول ترین و اصلی ترین روش ها برای انجام چاپ روی کاغذ های بزرگ و کاغذهایی با تیراژ بسیار بالا هست.

در چاپ افست یا همان لیتوگرافی از یک سری صفحات آلومینیومی استفاده میشود که این صفحات میتوانند تصویر چاپی را بر روی روکش های پلاستیکی منتقل کنند؛ تکثیر و تمایز رنگ ها در این روش چاپ بسیار واضح است و در پایان چاپی درخشان برای شما به ارمغان می اورد؛

مزایای چاپ افست

از مزایای چاپ افست میتوان به توانایی استفاده از انواع مختلف کاغذ برای ایجاد چاپ، کیفیت بسیار زیاد درایجاد چاپ، هزینه پایین چاپ، اامکان سفارش تمام انواع رنگ به وسیله جوهر های متالیک و پانتون، امکان سفارش در تعداد بسیار بالا اشاره کرد که این موارد باعث میشود به استفاده از این نوع چاپ ها ترغیب شوند.

معایب چاپ افست

طبیعتا استفاده از هر روشی، معایب مختص خودش را دارد که از معایب چاپ افست میتوان به مقرون به صرفه نبودن برای تیراژ های پایین، زمان بر بودن به دلیل نیاز به تهیه زینک و پلیت و عدم امکان به وجود آوردن تغییرات پس از تعریف کار توسط اپراتور برای دستگاه اشاره کرد.

تفاوت چاپ افست و دیجیتال

چاپ دیجیتال چیست؟

در قسمت قبلی در ارتباط با چاپ افست زیاد با یک دیکر صحبت کردیم؛ اما حال نوبت به این می رسد که شما را با چاپ دیجیتال آشنا کنیم؛ چاپ دیجیتال روش مرسوم دیگری است که برای چاپ کردن بروشور ها از ان استفاده میگردد؛ در این روش از چاپ بر خلاف چاپ افست از صفحه استفاده نمیگرردد؛ بلکه از تونر یا جوهر های مایع برای چاپ استفاده میشود.

این روش از چاپ بیشتر مخصوص زمان هایی است که شما قرار است تعداد کمی از تراکت، بروشور و یا کارت ویزیت های تان را چاپ کنید به عبارتی چاپ تیراژ بالایی ندارد، باید گفت چاپ دیجیتال دقت بالایی دارد و استفاده از آن هم زمان بر نیست؛ که به ذدلیل همین مسئله تعداد زیادی از چاپخانه ها امروزه از این نوع چاپ در کسب و کارهایشان استفاده میکنند.

مزایای چاپ دیجیتال

حال نوبت به این میرسد که در ارتباط با مزایای چاپ دیجیتال با یک دیگر صحبت کنیم؛ باید بگوییم؛ چاپ دیجیتال بسیار سریع است؛ کیفیت چاپ بسیار بالایی دارد، برای تیراژ های پایین بسیار به صرفه است و ارزان محسوب میشود و امکان تغییر در اطلاعات پس از ارائه آن ها توسط اپراتور وجود دارد، هزینه نصب پایین تری دارد، چاپ سیاه و وسفسید در این روش هزینه بسیار کمی دارد؛ که تمام این مسائل باعث میشود افراد زیادی این روش چاپ را انتخاب کنند.

معایب چاپ دیجیتال

از معایب چاپ دیجیتال میتوان به این نکات اشاره کرد که با استفاده از این نوع چاپ نمی توان از کاغذ ها و مواد متنوع برای ایجاد چاپ استفاده کرد؛ چاپ دیجیتال رنگ های استاندارد کم تری دارد و برای تیراژ های بالا هزینه های هنگفتی داردو به عنوان آخرین عیب از چاپ دیجیتال باید بگوییم مرکب در این روش چاپ به خوبی به کاغذ جذب نمیشود؛ به همین دلیل در رنگ نزدیک لبه های کاغذ گه گاه ترک هایی به وجود می آید؛ پس با توجه به دلایل فوق افراد باید در انتخاب این چاپ دقت به خرج دهند.

تفاوت چاپ افست و دیجیتال

حال که هم با چاپ افست هم با چاپ دیجیتال آشنایی پیدا کردید؛ نوبت به این میرسد که تفاوت های چاپ افست و دیجیتال را به تفکیک مورد ذکر کنیم.

تفاوت در قدمت

خوب است بدانید چاپ افست و دستگاه های آن بسیار قدیمی تر از چاپ دیجیتال هستند؛ به وطری که چاپ افست پدر بزرگ چاپ دیجیتال محسوب میشود.

تفاوت در سرعت

خوب است بداهنید؛ به دلیل این که برای استفاده از دستگاه چاپ افست افراد نیازمند خرید زینک و رنگ هستمد؛ سرعت چاپ افست تا حد زیادی کاهش پیدا میکند؛ به همین دلیل میتوان گفت چاپ افست یک چاپ بسیار کند است و در مقابل چاپ دیجیتال بسیار سریع است؛ به طوری که انجام چاپ با دستگاه افست 1 تا 3 روز و انجام چاپ با دستگاه دیجیتال 3 ساعت طول میکشد؛ پس حواستان به این نکته نیز باشد.

تفاوت در تیراژ چاپی

اگر قصد داشته باشد، چاپی با تیراژ بالای 500 عدد انجام دهید؛ باید از چاپ افست استفاده کنید؛ و برای تعداد چاپ زیرا 500 عدد باید از چاپ دیجیتال استفاده شود.

تفاوت در قیمت

همانطور که در قسمت قبل نیز به این موضوع اشاره کردیم؛ باید بدانید در تیراژ های بالا چاپ افست قیمت کم تری دارد و در تیراژ های های چاپیین نیز چاپ دیجیتال قیمت مناسب تری دارد.

تفاوت در کیفیت

باید بگپوییم؛ چاپ افست و چاپ دیجیتال تفاوت های آنچنان واضحی در کیفیت ندارند و هر دو مورد میتوانند نیاز شما را در موقعیت خودش براورد کنند؛ اما اگر میخواهید چاپ انجام شده برای شما یک کیفیتی بی نظیر و فوق العاده داشته باشد؛ توصیه میکنیم چاپ دیجیتال را انتخاب کنید.

تفاوت چاپ افست و دیجیتال

تفاوت در ایجاد نمونه کار

حتما شما هم دیده اید که در هنگام ایجاد چاپ برای برخی از افراد چاپخانه یک نمونه کار هم برای فرد اماده میکند؛ تا او متوجه شود که حالت چاپ شده ی سفارشش مطلوب هست یا نهف در این باره باید بگوییم ایجاد نکونه کار فقط و فقط با چاپ دیجیتال امکان پذیر هست زیرا منطقی به نظر نمی رسد که فردی با صرف هزینه و وقت خیلی زیاد برای چاپ افست نمونه کار بخواهد.

تفاوت در امکان تغییر

اگر بروشور، یا تراکت تولید شده توسط تیم یا چاپخانه مورد نظر شما؛ مطلوب واقع نشود؛ چاپ دیجیتال ان امکان را به شما میدهد؛ که آن نوع چاپ را ویرایش کنید؛ اما در چاپ افست این اتفاق نمی افتد و امکان ویرایش وجود ندارد.

تفاوت در وزن کاغذ

خوب است بدانید؛ ماشین های چاپ دیجیتال غالبا میتوانند کاغذهایی از وزن gsm50 تا gsm 300 تحمل کنند؛ این در حالی است که دستگاه های چاپ افست خواهند توانست از وزن gsm60 تا gsm 500 را خیلی راحت تر تحمل کنند؛ که از این مورد نیز میتوان به عنوان یکی از تفاوت های چاپ افست و دیجیتال یاد کرد.

تفاوت در قرار گرفتن در مقابل اشعه

اگر برایتان مهم باشد که اشعه فرا بنفش یا همان uv بر روی محصولات چاپی شما تابیده باشد یا خیر، باید بگوییم این اشعه بر روی محصولاتی چاپی که به وسیله دستگاه چاپ افست چاپ میشوند؛ قرار نمیگیرد اما بر روی محصولات چاپی به روش چاپ دیجیتال قرار میگرند؛ پس اگر برایتان این مسئله اهمیت دارد؛ در هنگام انتخاب روش مناسب برای چاپ به آن دقت کنید.

تفاوت در ابعاد کاغذ

خوب است بدانید، در چاپ افست بر خلاف چاپ دیجیتال میتوان چاپ را بر روی کاغذ های خیلی بزگ انجام داد؛ به طوری که غالبا به وسیله این دستگاه ها پوستر هایی در اندازه های A1 چاپ میگردد.

تفاوت در رنگ

خوب است ذکر کنیم, که برای چاپ کردن رنگ های خاصی مانند رنگ نقرهای، طلایی، فسفری و …. تنها دستگاه چاپی که به کمک شما می آید و باعث میشود یک چاپ عالی انجام بدهید؛ دستگاه چاپ افست است.

تفاوت در نوع کاغذ چاپی

خوب است بدانید در بسیاری از انواع چاپ ها و کاغذ ها مانند جنس های کاغذی مات و براق، جنس های تحریر، گلاسه وکتان هر دو نوع کاغذ مورد استفاده هستند؛ اما برای مقواهای ضخیمی مانند ایندربرد وقالب های خاص و منحصر به فرد تنها روشچاپی که به کار می آید چاپ افست خواهد بود.

چاپ افست یا دیجیتال؟

در قسمت های قبلی سعی کردیم؛ شما را ابتدا با روش ها و دستگاه های چاپ افست و دیجیتال آشنا کنیم و سپس مزایا و معیب هر یک را ذکر کردیم و پس از آن تفاوت های چاپ افست و دیجیتال را با یک دیگر بررسی کردیم؛ اما حال در این قسمت شاید از خود بپرسید که پس بهترین روش چاپ کدام است؟

درپاسخ به این سوال باید بگوییم لزوما هیچ بهترین روشی وجود ندارد و شما باید با توجه به اطلاعاتی که در این جا نسبت به چاپ افست و دیجیتال کسب کردید و همچنین شرایطی مثل میزان چاپ، تعداد، هزینه، رنگ، سرعت .و مواردی از این قبیل بهترین روش چاپ مختص خودتان را پیدا کنید .

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *