بند گردن آویز

   بند گردن آویز یک تکه

   بند گردن آویز دو تکه

   بند گردن آویز سه تکه

   بند مدال

   چاپ ربان

چاپ روی لیوان

   چاپ روی لیوان سرامیکی

   چاپ روی لیوان دسته قلبی

   چاپ روی لیوان حرارتی

   چاپ روی لیوان سفالی

   چاپ روی لیوان شیشه ای

   چاپ روی زیر لیوانی

انواع چاپ دیجیتال روی پارچه

در این مقاله میخوانیم:

چاپ دیجیتال پارچه، روشی است که امروزه تعداد زیادی از تولیدی ها،چاپ خانه ها و کسب وکار های متنوع دیگر از ان برای تولید محصولات خود استفاده میکنند؛ اما خوب است بدانید این چاپ دیجیتال بر روی پارچه روش های مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند؛ به همین دلیل تصمیم گرفته ایم در ادامه این مطلب در ارتباط با انواع مختلف چاپ پارچه اطلاعاتی را در اختیار شما قراردهیم و شما را بیشتر با روند های مختلف چاپ دیجیتال بر روی پارچه آشنا کنیم؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید؛ امید است بتوانیم اطلاعات شما را دراین زمینه افزایش دهیم.

چاپ مستقیم

همانطور که ممکن است اطلاع داشته باشید، چاپ مستقیم روشی است که از آن هم در چاپ دستی بر روی پارچه و هم در چاپ دیجیتال بر روی پارچه استفاده میگردد؛ که در این روش رنگ به طور مستقیم بر روی پارچه قرار داده میشود.

از مهم ترین دستگاه های چاپی که از ان ها برای انجام چاپ دیجیتال مستقیم استفاده میشود میتوان به DTG اشاره کرد؛ که در روند کارش پارچه ثابت باقی میماند و به وسیله جوهر افشان رنگ بر روی آن قرار خواهد گرفت.
اگر بخواهیم معایب این روش را ذکر کنیم باید بگوییم دستگاه ها و چاپگر هایی که به این روش چاپ دیجیتال بر روی پارچه را انجام میدهند؛ بیش از حد گران هستند و در عین حال سرعت بسیار پایینی برای انجام چاپ دارند؛ به همین دلیل میتوان گفت این روش تنها مختص سفارشات انبوه خواهد بود.

چاپ راکتیوی

یکی دیگر از انواع روش های چاپ دیجیتال، چاپ راکتیوی است؛ در این روش چاپ بر روی پارچه از طریق به وجود امدن پیوند کوآلانسی ما بین رنگینه های راکتیو و سلولز انجام میشود؛خوب است بدانید در این نوع چاپ غالبا از پارچه سلولوزی استفاده میگردد.

با توجه به این که رنگ های راکتیوی اندازه های سلولی نسبتا کوچکی دارند و به همین منوال حلالیت بسیار زیادی نیز در مقابل سلولز از خود نشان میدهند، میتوانند درخشش بسیار زیادی را در چاپ پارچه به وجود بیاورند و این مسئله از مزایای چاپ پارچه به روش راکتیو محسوب میشود؛ البته در ارتباط با این نوع چاپ دقت به خرج دهید که پارچه سلولزی بایستی قبل از چاپ آهارگیری شود زیرا اگر آهارگیری به درستی انجام نشود نشاسته در پارچه باقی میماند و رنگینه ها با گروه های هیدروکسیلی نشاسته تماس پیدا میکنند که این تماس باعث به وجود آمدن پیوند و به وجود امدن پیوند باعث جلوگیری از رنگ گیری مناسب پرچه میشود.

چاپ پیگمنت

یکی دیگر از انواع روش های چاپ دیجیتال، چاپ پیگمنت هست که به دو روش انجام میپذیرد یکی از این روش ها روش آلی و دیگری معدنی هست؛ این نوع چاپ دستور کار بسیار ساده ای دارد و درصورت پیاده شدن درست و پس از تثبیت آن شست و شو مشکلی در چاپ پارچه به وجود نخواهد آورد؛ خوب است بدانید پیگمن هایی که در ابتدا از آن ها برای چاپ بر روی پارچه استفاده می شده است معدنی بوده اند؛ اما از اواسط دهه 30 میلادی پیگمنت های آلی به بازار آمده اند و از آن ها استفاده میشود.

از مزایای این نوع چاپ دیجیتال میتوان به این مسئله اشاره کرد که برای انجام آن نیازی نیست حتما از نوع خاصی پارچه استفاده شود و با استفاده از چاپ پیگمنت میتوان بر روی تمام انواع پارچه چاپ زد.

چاپ سیلک اسکرین

از دیگر انواع مختلف چاپ دیجیتال میتواند به روش سیلک اسکرین اشاره کرد، در این روش اگر طرحی که قرار است چاپ شود به طور مثال 4 رنگ متفاوت داشته باشد برای هر رنگ یک صفحه مجزا در نظر گرفته میشود و هر صفحه رنگ مختص به خودش را منتقل میکند؛ این روش سرعت بسیار بالایی دارد و طبیعتا برای زمانی از ان استفاده میشود که قرار است تولیدات بسیار زیاد باشد، زیرا وقتی تیراژ تولید بالا باشد هزینه استفاده از یک کاغذ برای هر رنگ کاهش پیدا میکند؛ البتنه خوب است بدانید همینچاپ سیلک بر اساس دستگاه های مورد تسافاده، روند چاپ و مواردی از این قبیل به انواع مختلفی تقسیم بندی میشود.

چاپ غلتکی

اگربخواهیم یکی دیگر از انواع ر.ش های چاپ دیجیتال بر روی پارچه رابه شما معرفی کنیم، باید به معرفی چاپ غلتکی بپردازیم، دراین روش چاپ پیش از شروع هر کاری پارچه مورد نظر توسط یک سری غلتک پرزگیری میشود و تمام چروک هایش باز میشوند؛ در مرحله بعد یم سری شابلون های استوانه ای که به آن ها غلتک روتاری گفته میشود بر روی پارچه قرارداده میشوند؛ لازم است بدانید، خمیری که چاپ به وسیله آن انجام میشوند به طور اتوماتیک در طی فرآیند این نوع چاپ به آن تزریق میگردد.

چاپ سابلمیشن

در این قسمت نوبت به معرفی چاپ سایلمیشن از میان انواع مختلف چاپ دیجیتال میرسد؛ در ابتدا پیش از این که به ذکر فرآیند این نوع چاپ بپردازیم، باید واژه سابلمیشن را ترجمه کنیم؛ منظور از سابلمیشن، تبدیل جامد به گاز یا تصعید هست؛ و دلیل قرار داردن این نام بر روی این روش این است که در این فرآیند جوهر در ابتدا به صورت جامد موجود است، اما در دمای 200 درجه سانتی گراد این جوهر به گاز تبدیل میشود و مستقیما بر روی پارچه می نشیند.

خب است بدانید چاپ سابلمیشن برای پیاده کردن طرح هایی روی اجسام دیگر مانند بشقاب و لیوان هم کاربرد دارد؛ البته این روش از چاپ دیجیتال بر روی پارچه، هزینه نسبت بالایی دارد و بیشتر برای تعداد بسیار زیاد چاپ مقرون به صرفه است.

چاپ حرارتی

چاپ حرارتی از دیگر انواع چاپ بر روی پارچه محسوب میشود، که انجام آن هم به صورت دستی و هم به صورت دیجیتال امکان پذیر هست؛ این روش یکی از روش های محبوب در صنعت چاپ بر روی پارچه هست؛ درا ین نوع چاپ از دستگاه هایی که دمای بالای 180 درجه سانتی گراد دارند برای انجام چاپ استفاده میشود؛ البته نکته مهم در هنگام استفاده از چاپ حرارتی این است که اگر پارچه ضخامت زیادی داشته باشد، نباید از این نوع چاپ برایش استفاده شود چون باعث میشود رنگ پارچه از بین برود.

چاپ تخلیه

یکی از نوآوری هایی که امروزه در صنعت چاپ دیجیتال پارچه از ان استفاده میشود؛ چاپ تخلیه هست؛ این چاپ نقطه مقابل چاپ مستقیم محسوب میشود؛ به این ترتیب که پارچه در فرآیند چاپ مستقیم رنگ ندارد اما در فرآبند چاپ تخلیه پارچه رنگ دارد که به وسیله مواد شیمیایی و دستگاه های گوناگون این رنگ از میان آن ها پاک میشود و طرح مورد نظر باقی میماند.

چاپ اسید

از دیگر انواع متنوع چاپ دیجیتال میتوان به چاپ اسید اشاره کرد؛در این روش از چاپ دیجیتال نیاز هست که پارچه پیش از چاپ آماده سازی داشه باشد، در این نوع چاپ از رنگدانه ای استفاده میشود به نام رنگدانه اسید، که با پارچه هایی از جنس پلاستیک، ابریشم و پشم ارتباط برقرار کرده و باعث میشوند پارچه رنگ بگیرد؛ جالب ایت بدانید رنگ های اسیدی غالبا شفاف تر از بقیه رنگ ها هستند.

نکته مهم دیگر در ارتباط با چاپ دیجیتال به روش چاپ اسید این است که پس از رنگ اموزی باز هم برخی آماده سازی ها بایستی بر روی پارچه انجام شود تا رنگ اضافی از پارچه پاک شود به این مرحله فیکس سازی یا شست و شو گفته میشود.

چاپ شابلون استنسیل

یکی دیگر از روش های چاپ بر روی پارچه که هم به شکل دیجیتال و هم به شکل سنتی یا دستی امکان پذیر هست چاپ شایلون استنسیل هست که در روش دستی بایستی شابلون بر روی پارچه نصب گردد و سپس داخل آن با رنگ پر شود اما در روش خودکار یا دیجیتال شابلون گذاری و رنگ شدن پارچه به وسیله دستگاه صورت میگیرد.

چاپ اسپری

چاپ دیجبتال به روش اسپری نیز مانند چاپ های مستقیم، حرارتی و شابلون استنسیل هم به روش دستی و هم به روش دیجیتال امکان پذیر است که در روش دیجیتال اسپر کردن رنگ به وسیله دستگاه های متعدد صورت میپذیرد.

چاپ نوری

چاپ نوری یا پرتویی یکی دیگر از روش های مدرن در چاپ دیجیتال است، در این روش ابتدا برخی مواد شیمایی و حساس به نور را در قسمت های مورد نظر پارچه قرار میدهند و سپس با تاباندن پرتو های نور به پارچه در آن قسمتی که مواد شیمیایی حساس به نور قرار دادهاند طرح مورد نظرشان را در می آوردن.

چاپ به وسیله پرینتر

در این مدل ار انواع روش های چاپ طرح مورد نظر به وسیله کامپیوتر کشیده میشود و سپس به کمک دستگاه های چاپگر این طرح بر روی پارچه های مورد نظر پیاده سازی میگردد؛ خوب است بدانید در این نوع چاپ هیچگونه محدودیتی در چاپ نوع طرح ها وجود ندارد و همچنین خوب است بدنید این نوع چاپ سرعت بسیار زیادی دارد و برای سفارشات انبوه کاملا مناسب هست.

چاپ مقاوم

به عنوان اخرین نوع چاپی که در این جا به معرفی آن میپردازیم لازم میدانیم در ارتباط با چاپ مقاوم صحبت کنیم؛ در فرآیند انجام این نوع چاپ دیجیتال قسمت هایی از پارچه با خمیر و یا مواد شیمیایی مقاوم پوشانده میشود و بر روی قسمت های دیگر رنگ ریخته میشود؛ به این ترتیب بر روی پارچه چاپ انجام میگردد.

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *